Informacje

  • Wszystkie kilometry: 56790.11 km
  • Km w terenie: 26.50 km (0.05%)
  • Czas na rowerze: 78d 16h 57m
  • Prędkość średnia: 26.68 km/h
  • Suma w górę: 463798 m
  • Więcej informacji.
baton rowerowy bikestats.pl

Moje rowery

Szukaj

Znajomi

Wykres roczny

Wykres roczny blog rowerowy piotrkol.bikestats.pl

Archiwum

Linki

Środa, 5 listopada 2014

Test oświetlenia

Jazdy brak, cały dzień na uczelni, a na dodatek ostro daje czadu halny. Ograniczyłem się do porobienia zdjęć oświetlenia w różnych konfiguracjach. Test taki kiedyś już robiłem, ale nudziło mi się więc...

Na początku jak zawsze zaznaczam, że mimo największych chęci i starań nie sposób zrobić zdjęcie sztucznego oświetlenia latarkowego tak by rozkład owego światła był wiernie oddany na zdjęciu. Ograniczenia sprzętu są nie do przeskoczenia. Test daje jednak ogólne pojęcie jak co świeci i dobrze obrazuje różnice pomiędzy wszelkimi trybami i ustawieniami. Mówiąc o rozkładzie światła mam na myśli fakt, że na zdjęciach lampa wydaje się świecić wąsko i dużo mocniej w środkowej części. W rzeczywistości plamy światła są bardziej zrównoważone: jest trochę jaśniej po bokach i odrobinę ciemniej na środku. Warto mieć to na uwadze. 

Zdjęcia robione na takich samych ustawieniach (Czas 1s, ISO 250, av 4.0). Ogrodzenie widziane na dalszych zdjęciach znajduje się 30m od rowera. Linia drzew za ogrodzeniem to ok 50m. Dystans w szerz pomiędzy ścianą domu i skrajnym drzewem po prawej to ok. 12-14m. 

Na początek zdjęcia z perspektywy jadącego na rowerze. Na rowerze zamontowane mam 2 lampy. Jedna z nich służy jako światło 'krótkie' - daszek odcina górną część światła, która oślepia. Druga lampa służy jako światła 'długie' i może być używana na tej samej zasadzie jak w samochodach - tj. nie należy jej włączać, gdy ktoś porusza się z na przeciwka.

1. Tylko krótkie - 5%, najsłabszy tryb. Opcja awaryjna, światła jest mało, ale przy niskim tempie da się poruszać bezpiecznie. Szosa jest oświetlona na około 15m w przód.


2. Tylko krótkie - 30%. Najczęściej wykorzystywany przeze mnie tryb. Jazda po szosie w granicach 30km/h - spoko, luz. 30m w przód dobrze oświetlone.


3. Tylko krótkie - 60%. Przy trochę gorszych warunkach. Zdarza się korzystać.


4. Tylko krótkie - 100%. Zauważcie różnice pomiędzy 5% i 30%, a potem pomiędzy 60% i 100%. Teoretycznie większy skok zachodzi pomiędzy 60% i 100% (40 jednostek w porównaniu do 25) jednak znacznie większa różnica widziana jest w pierwszym przypadku. Ma to związek z budową i działaniem ludzkiego oka. Wzrost jasności światła postrzeganego przez nasze oko nie jest liniowy lecz kwadratowy. To dość ważna kwestia. Dlatego ważne jest czy lampa daje 50 czy 100 lumenów. A to czy jest to 700 czy 1100 to dla nas niewielka różnica. 



5. Włączamy światło długie. Przydatne w ciemnym lesie :P Tutaj światło krótkie jest wyłączone. Jak widać masa światła leci w niebo co oznacza, że ktokolwiek idący czy jadący z na przeciwka zostaje oślepiony. Mając takie oświetlenie należy o tym pamiętać. 



6. Długie i krótkie razem. 



Teraz zdjęcia z perspektywy osoby trzeciej. 10 metrów przed rowerem:

7. Krótkie 30%



8. Krótkie 100%. Jak widać mimo pełnej mocy nie ma efektu oślepiania.



9. Włączam długie i już nie jest tak przyjemnie. Na zdjęciu tego tak nie widać, ale na żywo bardzo ciężko jest patrzeć w kierunku roweru, czyli notabene w kierunku w którym porusza się osoba trzecia. Niebezpiecznie!



I to samo z 25 metrów

10. Krótkie 30%. Nie ma oślepiania, ale widać, że ktoś jedzie:



11. Krótkie 100%:



12. Długie. Kolejny raz, łuna światła jest zbyt mocna, aby patrzeć w tamtym kierunku. 



Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj

Imię: Zaloguj się · Zarejestruj się!

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa erwow
Można używać znaczników: [b][/b] i [url=][/url]


Blogi rowerowe na www.bikestats.pl